سه شنبه ، ۲۸ آبان ۱۳۹۸
ایران - تهران

نشان حلال (HALAL) صنایع غذایی

حلال به عنوان یک استاندارد جهانی، معیاری از کیفیت غذای سالم و بهداشتی در جهان، عاملی برای توسعه مبادلات محصولات و صنایع غذایی در بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است. رعایت استانداردهای حلال به ویژه برای واردات محصولات به کشورهای اسلامی و مصرف جوامع مسلمان در کشورهای غیر اسلامی ضروری است، لذا در این راه، وظیفه حکومت های اسلامی است که با تدوین استانداردهای لازم، توسعه این نوع از تجارت را هموار کنند که این موضوع نیازمند، تدوین دستورالعمل های اختصاصی، آئین نامه ها و دستورهای شفاف خواهد بود.
تا کنون چندین استاندارد ملی و بین المللی در زمینه غذای حلال تدوین گشته است که از آنجمله:
*راهنمای عمومی غذای حلال، 2010، مصوب اجلاس کامسک
*آئین نامه اجرائی قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید،1387، حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کل کشور 
*راهنمای عمومی غذای حلال (12000)، 1388، سازمان ملی استاندارد ایران
-راهنمای عمومی غذای حلال، 2010، مصوب اجلاس کامسک
حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران، مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی، سازمان ملی استاندارد ایران و دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در اجلاس ها و مجامع بین المللی مرتبط به استاندارد نویسی حلال در کشور ترکیه از سال 2008 نهایتاً منجر به تصویب راهنمای عمومی غذای حلال در سال 2010 گردید. این مهم، نقطه عطفی در مبانی فقهی مورد قبول مذهب شیعه محسوب می گردد و راهنمای مذکور تا کنون ملاک عمل کلیه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و همچنین ایکریک می باشد.
راهنمای عمومی غذای حلال (مصوب اجلاس کامسک) به بررسی تعاریف و اصطلاحات، قوانین اسلام، ایمنی مواد غذایی، افزودنی های غذایی، مواد غذایی اصلاح شده ژنتیکی، افزدونی ها، آنزیم ها، میکرو ارگانیسم ها، انبارش، ماشین آلات، بسته بندی و غیره می پردازد. این راهنما هم اکنون در سطح کشورهای اسلامی در حال بررسی مجدد و ویرایش است که پس از ویرایش، نسخه نهایی بر روی سایت بارگذاری خواهد گردید.
 بدیهی ست با اجرای استانداردهای حلال اهداف زیر بدست خواهد آمد:
-دستیابی به تولید غذای حلال و افزایش اعتماد به نفس مصرف کننده مسلمان با توجه به غذای حلال.
-توسعه الزامات اقتصادی و بازرگانی تحت عنوان توسعه بازارهای اسلامی بر پایه غذای حلال.
 -برقراری چارچوب اساسی برای قوانین و آئین نامه ها در غذای حلال و گواهی های مرتبط.

 

سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت شغلی و محیط زیست (Health,safety,environment)   HSE-MS

امروزه با توجه به ضرورت افزایش قابلیت یک سازمان در مواقع اضطراری و اجرای برنامه هایی جهت کاهش خطرات شغلی و زیست محیطی به ویژه در صنایعی نظیر نفت ، گاز ، پتروشیمی و عمران مقوله HSE مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.این راهنما می تواند به عنوان الگویی برای شرکت های تولیدی یا پیمانکاری که در جستجوی کسب اطمینان از وضعیت خود در زمینه مدیریت ایمنی ، بهداشت شغلی و محیط زیست می باشند و همچنین اثبات پایبندی سازمان ها به این اصول نزد مراجع برون سازمانی نظیر قانونگذاران ، مشتریان ، همکاران و بیمه گران مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به نزدیک بودن به استانداردهای ISO 14001 و OHSAS 18001 سیستم HSE علاوه بر موارد موجود در این دو استاندارد ، شامل بندهای دیگری نظیر مدیریت تغییر و یکپارچگی سرمایه می باشد که کاربردهای وسیعی در سطح سازمان دارند، از بارزترین این کاربردها می توان به کاهش حوادث ، کاهش هزینه ها (جریمه ها و حوادث) ، مدیریت و ارزیابی دقیق تر بر عملکرد HSE پیمانکاران اشاره نمود

 

CEگواهی محصول

 اتحادیه اروپا (EU) به جهت ایجاد یک چرخه آزاد برای کالاها و همچنین جلوگیری از بروز موانع قانونی مربوطه ، یک سری قواعد و رهنمود ( Directive) منتشر نموده است. هرکدام از این رهنمودها ، یک رویه جهت ارزیابی درجه اطمینان از محصولات صنعتی می باشد و بیانگر میزان انطباق نیازمندی های ضروری هر محصول با قواعد اروپایی مربوطه است.محصولات تولیدی هر شرکت بر اساس رهنمودهای مربوطه مورد ارزیابی و آزمایش قرار میگیرد و در صورت مرتفع نمودن نیازمندی های Directive و قوانین فنی مرتبط ، از نشان CE برخوردار می شوند.نشان CE(Conformity or Community European) نمایانگر تطابق محصول مربوطه با الگوها و قواعد اتحادیه اروپا می باشد . محصولات دارای نشان CE ، مجاز به عرضه و تجارت آزاد در تمامی کشورهای منطقه اقتصادی اروپا (EEA) می باشند، همچنین دارا بودن نشان فوق در صورت عدم صادرات به کشورهای اروپایی نیز ، یک مزیت رقابتی جهت تولیدکنندگان محسوب میگردد و بیانگر سطح کیفی بالای محصولات می باشد.
حوزه های مختلف صدور گواهی محصولCE به این شرح می باشد:
انواع آسانسورها و بالابرها ، لوازم خانگی الکتریکی و گاز سوز و تجهیزات مربوطه ، سیم و کابل ، تجهیزات ولتاژ پایین و وسایل حفاظت کننده برقی، اسباب بازی ها ، تجهیزات اندازه گیری انرژی ، سیستم های حفاظتی و امنیتی ، تجهیزات و وسایل الکتریکی ، الکترونیکی و روشنایی ، ماشین آلات صنعتی ، صنایع ساختمانی
 

 مشاوره بازار و فروش

همانطور که مستحضرید در سال هاي اخير همراه با رفع بسياري از انحصارها و رانت ها در ايران و ورود رقباي ريز و درشت داخلي و خارجي به میدان توليد ، تجارت و خدمات ، بازار ايران تا حد زيادي تبديل به يك بازار رقابتي شده است و در اين ميدان تقريباً هيچ بازيگري تنها و بدون رقيب نيست . در اين فضا ،‌توجه جدي به بازاريابي براي تمام شركتها يك امر ضروريست و كسانيكه در اين مورد غفلت كنند بسرعت ميدان را بنفع رقبا از دست خواهند داد . از آنجائيكه بازاريابي مانند بسياري از دانش هاي ديگر امروز امري تخصصي شده است اتكاي مديران شركت ها به روش هاي سنتي گذشته و پيروي از تجربه هاي قبلي كافي نيست و بايد به ملاحضه عوض شدن شرايط رقابت ،‌از شيوه هاي جديد بازاريابي استفاده نمود .

از آنجائيكه امروزه مديران شرکت ها نیاز به دانش ، مهارت و تخصص بازاریابی در بكار بستن اين شيوه ها را بیش از گذشته احساس می کنند استفاده از خدمات يك مشاور بازاريابي كاملاً بديهي بنظر مي رسد ولي متأسفانه اين روز ها هر قدر ضرورت استفاده از مشاوران بازاريابي بيشتر مي شود پندارها و برداشت هاي نادرست از حرفه مشاوره بازاريابي نيز افزایش می یابد . برخي ، مشاوره بازاريابي را به معني مشاوره با تيم بازاريابي شركت و استفاده از نظرات آنها مي دانند . برخي ديگر مشاور بازاريابي را در حد يك مدير بازاريابي مي دانند و فكر مي كنند اگر يك مدير بازاريابي خوب استخدام كنند در واقع يك مشاور بازاريابي هم دارند . عده اي هم فكر مي كنند مشاوره بازاريابي بمعني خواندن چند كتاب در اين زمينه و شركت در دوره هاي بازاريابي است . در بهترين حالت بعضي ها مشاور بازاريابي را با اساتيد دانش بازاريابي اشتباه مي گيرند و استفاده از توصيه هاي آنها را به معني مشاوره مي دانند در حاليكه يك مشاور بازاريابي زاویه دید کاملا متفاوتی با آنچه در تصورهاست دارد.
ما آماده ایم تا تجربیاتمان را در اختیار شما قرار دهیم.با مطالعه دقیق بازار و تحلیل های حرفه ای زمینه را برای موفقیت در تجارت شما فراهم می سازیم

ISO 55001 سیستم مدیریت دارایی های سازمان بر اساس استاندارد

استاندارد ایزو 55001 دورنمایی از مدیریت دارایی ها و سیستم های مدیریت دارایی ها ( یعنی سیستم مدیریتی برای مدیریت دارایی ها ) ارائه میکند و زمینه را برای ایزو 55001 و ایزو 55002 فراهم میکند.همکاری های بین المللی برای تهیه این استانداردها موجب شد شیوه های مشترکی ایجاد شوند که برای تمام انواع دارایی ها و در تمام سازمان ها و در تمام فرهنگ ها می توان از آن بهره گرفت.
این استاندارد با نام " سیستم مدیریت دارایی ها " از آن یاد می شود.
این استاندارد بین المللی برای استفاده گروه های زیر تدوین شده است :
- افرادی که خواهان بهبود تحقق ارزش مجموعه دارایی های سازمان هستند.
- افرادی که در ایجاد ، پیاده سازی ، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت دارایی ها نقش دارند.
- افرادی که در برنامه ریزی ، طراحی ، پیاده سازی، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت دارایی ها نقش دارند.
- افرادی که در برنامه ریزی ، طراحی ، پیاده سازی و بازنگری فعالیت های مدیریت دارایی ها نقش دارند ، همچنین ارائه کنندگان خدمات برای این فعالیت ها.
مزایا:
بهره گیری از ایزو 55001 به سازمان امکان می دهد تا از طریق مدیریت موثر و کارآمد دارایی هایش ، به اهداف عینی خود دست یابد.استفاده از سیستم مدیریت دارایی ها تضمین میکند که این اهداف عینی به صورت پایدار و سازگار در طی زمان قابل تحقق هستند.

استاندارد تخصصی مدیریت ریسک سازمانی  ISO 31000

مدیریت ریسک سازمانی یک فرآیند مستمر با رویکردی جامع است که عدم قطعیت های موجود در تمامی سطوح سازمان را پوشش می دهد. این عدم قطعیت ها می توانند هم به صورت منفی و هم به صورت مثبت بر روی اهداف کلیدی سازمان اثرگذار باشند.
در واقع مدیریت ریسک سازمانی با ایجاد یک فرآیند ساختاریافته، سازمان را قادر می سازد که در تمامی سطوح خود بصورت یکپارچه ریسک ها را شناسایی ، ارزیابی، برنامه ریزی و مدیریت نماید.
 
 
در واقع یک سازمان با استقرار نظام مدیریت ریسک سازمانی برای خود فواید زیر را کسب  خواهد نمود:

•    مدیریت و کنترل تأثیرات منفی و یا مثبت اتفاقاتی که بر روی اهداف سازمانی اثرگذارند.
•    قابلیت اتخاذ تصمیم آگاهانه با توجه به مدیریت اثرات منفی بالقوه ریسک ها و سود جستن از فرصت ها.
•    تمرکز سازمان بر روی فعالیت های تجاری خود  و بهبود کسب و کار با استفاده از فرآیندهای برنامه ریزی و مدیریت عملکرد.
•    توانایی سازمان در هدایت منابع بر روی ریسک های مهمتر و اثرگذارتر.
•    جلوگیری از غافلگیر شدن  و افزایش کارایی سازمان.
•    ایجاد فرهنگ سازمانی که در آن تمامی کارکنان از نقش خود در دستیابی سازمان به اهدافش آگاهند.
•    یکپارچه سازی فرآیندهای  مدیریت ریسک با دیگر فرآیندهای مدیریتی سازمان
•    اطلاع رسانی منافع مدیریت ریسک به ذینفعان
•    تبیین خط مشی سازمان، روند و رویکرد مدیریت ریسک سازمان
•    تعیین محدوده و نحوه کاربرد مدیریت ریسک در سازمان
•    تعیین نقش ها و مسئولیت ها در مدیریت ریسکهای سازمان
•    تدوین یک فرآیند مستمر برای مدیریت ریسک در سازمان با توجه به استانداردهای مربوطه.
 •    تدوین فرایند نحوه گزارش دهی ریسک ها

استاندارد صلاحیت آزمایشگاه های پزشکی بر اساس استاندارد ISO 15189

استاندارد ISO 15189 ، الزاماتي براي صلاحيت و كيفيت كه خاص آزمايشگاه هاي پزشكي است را ارائه مي دهد. قابل ذكر است هر كشوري مي تواند داراي مقررات و الزامات مخصوص به خود باشد تا در ارتباط با تمام يا بخشي از كاركنان حرفه اي و فعاليت ها و مسئوليت هاي ايشان در اين حوزه به كار گرفته شود.
خدمات آزمايشگاه پزشكي در مراقبت از بيماران ضروري است و بنابراين بايد به منظور برآوردن نيازهاي تمام بيماران و كاركنان باليني كه مسئوليت مراقبت از بيماران را به عهده دارند، دردسترس باشند. اين گونه خدمات شامل ترتيباتي براي پذيرش، آماد ه سازي بيمار، شناسايي بيمار، جمع آوري نمونه ها، نقل و انتقال، ذخيره سازي، پردازش و انجام آزمايش نمونه هاي باليني و متعاقباً صحه گذاري، تفسير، گزارش و مشاوره با در نظر گرفتن ايمني و اصول اخلاقي در فعاليت هاي آزمايشگاه پزشكي مي باشند.
هر چند اين استاندارد براي استفاده در تمام رشته هاي شناخته شدة جاري در خدمات آزمايشگاه پزشكي در نظر گرفته شده است، ممكن است آنهايي كه در خدمات و رشته هاي ديگر كار ميكنند نيز آن را مفيد و مناسب بدانند. به علاوه، نهادهايي كه در امر تشخيص صلاحيت آزمايشگا ههاي پزشكي مشغولند نيز قادر خواهند بود از اين استاندارد به عنوان اساس فعاليت هاي خود استفاده كنند. اگر آزمايشگاه به دنبال تاييد صلاحيت باشد ، بهتر است نهاد تاييد صلاحيتي را انتخاب كند كه بر طبق استانداردهاي مربوطه فعاليت مي كند و الزامات خاص آزمايشگاه هاي پزشكي را نيز در نظر مي گيرد.

سیستم مدیریت کیفیت در پروژه ها ISO 10006

هدف از تدوین این استاندارد ارائه راهنمایی هایی در خصوص کاربرد مدیریت کیفیت پروژه ها می باشد.این استاندارد برای گستره وسیعی از مخاطبان تنظیم شده و در پروژه های مختلفی، از کوچک تا بزرگ ، از ساده تا پیچیده، از یک پروژه مستقل تا پروژه ای که جزئی از یک برنامه یا سبد پروژه ها است ، کاربرد دارد.
کاربرد مدیریت کیفیت در پروژه ها دارای دو جنبه شناخته شده است :
یکی فرآیندهای پروژه و دیگری محصولات پروژه
برآورده نشدن هریک از این دو جنبه ، تاثیرات بسیار مهمی بر محصول پروژه ، مشتری پروژه و سایر طرف های ذینفع و سازمان پروژه خواهد گذاشت.
ایجاد و نگهداری کیفیت فرآیند و محصول در یک پروژه ، مستلزم رویکردی سیستماتیک است.بایستی هدف این رویکرد به گونه ای باشد که اطمینان حاصل شود نیازهای تصریحی و تلویحی مشتری ، درک و برآورده شده باشد ، نیازهای سایر افراد ذینفع درک و مورد ارزیابی قرار گرفته شده و خط مشی کیفیت سازمان مبدا ،برای استقرار در مدیریت پروژه مورد توجه قرار گیرد.
البته این استاندارد یک مدرک راهنما به شمار می رود بنابراین به منظور گواهی کردن و ثبت کردن در نظر گرفته نشده است.

سیستم مدیریت شکایات مشتریان ISO 10002

امروزه سازمان هاي توليدي يا خدماتي, ميزان رضايت مشتري را بعنوان معياري مهم براي سنجش کيفيت کار خود قلمداد مي کنند و اين روند همچنان در حال افزايش است. اهميت مشتري و رضايت او چيزي است که به رقابت در سطح جهاني بر مي گردد. چنانچه "مالکم بالدريج" چيزي حدود ٣٠ درصد در جايزه ملي کيفيت از کل امتيازها را ميزان رضايت مشتريان (ذينفعان)تعيين مي کنند
سازمان ايزو بر اساس استاندارد مديريت کيفيت رضايت مشتري, راهنمايي هايي براي رسيدگي به شکايات بر مبناي استاندارد بين المللي ايزو ١٠٠٠٢:٢٠٠۴ را ارائه نموده است.. اين استاندارد در ٨ بند به رشته تحریر در آمده است و مشخصا به مدیریت شکایات یعنی یکی از روش های ارتباط با مشتری از مرحله دریافت تا تحلیل و پاسخگویی می پردازد.هدف از تدوين اين استاندارد بين المللي ارائه راهنمايي هايي براي طراحي,  برنامه ریزی و اجرای فرآیندهای اثربخش و کارا در مورد رسیدگی به شکایات مشتریان برای تمامی فعالیت های تجاری و غیرتجاری است.
این استاندارد برای کلیه سازمان ها از هر اندازه و با هرنوع محصول یا خدمات قابل کاربرد است.مفهوم عبارت " مشتری پادشاه است" در سرتاسر جهان توسط مدیران آگاه درک و پذیرفته شده است.آنها درک کرده و پذیرفته اند که بفائشان وابسته به مشتری است و اگر مشتری نباشد هیچ سازمانی نمی تواند پایدار باقی بماند و محکوم به فناست.

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO 27001

Information Security Management System(ISMS)
نظر به اهمیت روز افزون اطلاعات در سازمان ها و حفظ آن به عنوان مزیت رقابتی ، مجموعه ای از استانداردهای مدیریتی و فنی در زمینه امنیت اطلاعات و ارتباطات ، توسط موسسات معتبر بین المللی ارائه گردیده است.استاندارد مدیریتی BS 7799 (سیستم مدیریت امنیت اطلاعات) ، ISO/IEC 17799 (کنترل های مورد نیاز ISMS) و گزارش فنی ISO/IEC TR 13335 (تکنیک های مراحل ایمن سازی اطلاعات و ارتباطات ) و نهایتا مجموعه تدوین شده در قالب سری استانداردهای ISO 27000 از برجسته ترین استانداردها و راهنماهای فنی در زمینه مدیریت امنیت اطلاعات و ارتباطات محسوب میگردند.
اهم موارد مطروحه در این استاندارد ها به شرح زیر می باشند :
تعیین مراحل ایمن سازی و نحوه شکل گیری چرخه امنیت 
تکنیک های مورد استفاده در هر مرحله از ایمن سازی و جزئیات آن
خط مشی امنیتی و طرح ها و برنامه های تدوین شده و مورد نیاز سازمان در این زمینه
شناسایی،ارزیابی و تدوین راه کارهای برخورد با مخاطرات (Risks) در سازمان
نیاز و نحوه ایجاد تشکیلات سیاست گذاری ، اجرائی و فنی در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات افتا))
کنترل های امنیتی مورد نیاز برای حفاظت از سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی
الزام بکارگیری استانداردهای امنیت اطلاعات در سطح سازمان های دولتی کشور از سال 1383 مطرح شده است و همچنان در حال گسترش می باشد.همچنین عمده شرکتهای بخش خصوصی که سرمایه های اطلاعاتی گرانبهایی دارند، از علاقه مندان پیاده سازی این استاندارد می باشند.
 

سیستم مدیریت ایمنی در زنجیره تامین مواد غذایی ISO 22000

ایمنی مواد غذایی برای تمامی سازمان هایی که مواد غذایی را تولید ، تامین یا حمل میکنند و در نهایت مصرف کنندگان مواد غذایی ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.امروزه این سازمان ها ، نیاز روز افزون به شناسایی و کنترل خطرات مواد غذایی را به خوبی دربافته اند.این الزام برای انواع سازمان های زنجیره تامین مواد غذایی از تولیدکنندگان اولیه مواد غذایی ، تولیدکنندگان خوراک دام و طیور ، عوامل حمل و نقل و انبارش و پیمانکاران فرعی گرفته تا خرده فروشان و محل های ارائه خدمات غذایی کاربرد دارد.سازمان های دیگر موجود در این زنجیره نیز مانند تولیدکنندگان تجهیزات ، مواد و ظروف بسته بندی ، شوینده های مورد استفاده برای ماشین آلات مواد غذایی ، مواد نگهدارنده ، افزودنی ها و اجزای اصلی موجود در ترکیب مواد غذایی در این گروه قرار می گیرند.
استاندارد ISO 22000 یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است که ساختار استاندارد ISO 9001 در تدوین آن به کار گرفته شده است.این استاندارد ، اصول سیستم شناسایی خطرات و نقاط کنترل بحرانی ( HACCP)  و موارد کاربردی مندرج در شاخه مواد غذایی را با برنامه های لازم برای کنترل و کاهش خطرات شناسایی شده تلفیق می نماید.

سیستم تایید صلاحیت آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون  ISO/IEC 17025

استقرار استانداردهای مختلف مدیریتی نظیر ISO 9001 به عنوان پایه و مبنای یک سیستم مدیریت کیفیت اثربخش، امری بدیهی و روشن می باشد، اما برای آزمایشگاه های تست و کالیبراسیون ، استانداردهای فوق نمی توانند به تنهایی نشانگر صلاحیت فنی در فراهم آوردن نتایج و داده های معتبر باشند.
استاندارد ISO 17025 علاوه بر انطباق با سایر استانداردهای مدیریتی نظیر ISO 9001 ، شامل الزامات پیاده سازی سیستم تایید صلاحیت آزمایشگاهی جهت مراکز تست و کالیبراسیون می باشد.این استاندارد در کلیه آزمایشگاه های تامین کنندگان ، آزمایشگاه های مشتریان و همچنین مراجع تست و آزمون بی طرف و مستقل (شخص ثالث) قابل اجرا است.
برخی از مزایای استقرار استاندارد فوق در آزمایشگاه ها به شرح ذیل می باشد:
•    استاندارد سازی روش های اجرایی و مدیریتی آزمایشگاه ها
•    تسهیل همکاری میان آزمایشگاه ها و سایر سازمان ها
•    تسهیل در پذیرش نتایج آزمون و کالیبراسیون و قابلیت اعتماد از سوی مشتریان
•    کسب اطمینان از کالیبره شدن تجهیزات
•    پذیرش آزمایشگاه دارای گواهینامه بعنوان یک آزمایشگاه مرجع از طرف موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (ISIRI)

سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو ISO/TS 16949

صنعت خودرو یکی از بزرگترین و مهمترین صنایع تولیدی در سطح جهان است که علاوه بر انتظارات روز افزون مشتریان خود ، دارای استانداردهای خاص ملی و بین المللی می باشد.لذا شرکت های معتبر سازنده خودرو در دنیا ، از سال ها پیش به تدوین استانداردهای خاص مدیریت در این صنعت پرداختند.از این دست می توان به استانداردهای VDA.1,QS 9000 و AVSQ94 اشاره نمود.
گروه بین المللی خودروسازی (IATF) در سال 1999 ، اولین ویرایش مشخصه فنی ISO/TS 16949 را تدوین نمود و توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) منتشر ساخت.این مشخصه فنی علاوه بر کلیه الزامات استاندارد ISO 9001 ، دارای الزامات خاص صنعت خودرو و سایر الزامات مشتریان می باشد که از نیازمندی بیشتری به ISO 9001  برخوردار است.در کشور ما نیز با توجه به وجود شرکت های بزرگ خودرو سازی و به تبع آن مجموعه های متعدد تولید کننده قطعات خودرو ، مشخصه فنی ISO/TS 16949 با استقبال گسترده ای روبرو شد.امروزه داشتن گواهینامه ISO/TS 16949 به یکی از الزامات قطعی خودروسازان کشور تبدیل شده است و شرکت های متعددی گواهینامه مذکور را دریافت داشته اند.

سیستم مدیریت زیست محیطی بر اساس استاندارد ISO 14001

امروزه وجود مسائلی نظیر رشد جمعیت ، رشد فزاینده آلودگی ها ، کاهش منابع طبیعی و نیل به مصرف گرایی ، باعث بروز مشکلاتی در سطح محیط زیست شده است.همچنین تاثیرات منفی فعالیت های صنعتی بر محیط زیست ، این موضوع را به یک معضل جهانی تبدیل کرده است.
کشورها و تشکل های مختلف به منظور مقابله با این بحران ، استانداردها و قوانین مرتبط را تدوین نموده اند.اصل پنجاهم قانون اساسی ایران نیز به ضرورت حفاظت محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی می پردازد.همچنین کمیته فنی (TC 207)سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در سال 1996 ، سری استاندارد ISO 14000  را با عنوان سیستم مدیریت محیط زیست ، منتشر نمود و در حال حاضر آخرین ورژن این استاندارد ( ISO 14001:2015) تدوین گردیده و در دسترس شرکت ها جهت استقرار قرار گرفته است.
سازمان های مختلف به خصوص بخش های تولیدی و صنعتی از استقرار استاندارد ISO 14001 و تبدیل شدن به صنعت سبز ، استقبال گسترده ای نموده اند.
مزایای که به دنبال استفاده از این سیستم به دست می آید عبارتند از :
توجه ویژه به جنبه های زیست محیطی در تولید و ارائه خدمات

ایجاد اطمینان در نزد مشتریان ، سهامداران و جامعه به رعایت قوانین ملی و بین المللی زیست محیطی

کاهش ریسک فعالیت های زیست محیطی سازمان

کنترل هزینه ها و استفاده بهینه مواد اولیه ، انرژی و منابع طبیعی

کسب مجوز های قانونی و جلوگیری از جریمه های ناشی از عدم رعایت قوانین زیست محیطی

کسب مزیت رقابتی در مقایسه با رقبا
 

سیستم مدیریت رضایت مشتریان ISO 10004

یکی از عناصر کلیدی موفقیت سازمانی رضایت مشتری از سازمان و محصولات آن می باشد.بنابراین ضروری است که رضایت مشتری پایش و اندازه گیری شود.اطلاعاتی که از طریق پایش و اندازه گیری رضایت مشتری به دست می آید، می تواند به شناسایی فرصت هایی برای بهبود راهبردها ، محصولات و فرآیندها و ویژگی های سازمان که از نظر مشتری باارزش هستند و در خدمت اهداف سازمانی می باشند.این بهبودها می تواند اعتماد مشتری را مستحکم ساخته باعث فوائد تجاری گردد.
مزایای استقرار سیستم مدیریت رضایت مشتریان ISO 10004
شناسایی دائمی انتظار مشتریان جمع آوری واقعی و صحیح داده ها
افزایش اطلاعات سازمان پیرامون اثربخشی فعالیتهای خود
سیستم علمی تجزیه و تحلیل داده ها
بازخورهای مناسبی برای بهبود و در نهایت اندازه گیری رضایت مشتری

سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO 9001

هدف از تدوین این استاندارد به وجود آوردن الگویی بین المللی ، برای پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریتی سازمان ها برای حفظ موقعیت بازار ملی و بین المللی ، که لازم است با اهداف ارائه خدمات با کیفیت در بازار رقابت جهانی گام بردارند.
امروزه دریافت گواهینامه ISO 9001 ، شاهدی دال بر تعهد سازمان ها به کیفیت و همچنین ارتقاء آن از طریق اصلاح فرآیندها و بهبود مداوم در مقایسه با رقباء می باشد.
مزایایی که به دنبال استفاده از این سیستم به دست می آید عبارتند از :
تحقق یافتن اهداف و استراتژی های سازمان
هدف گذاری ، اندازه گیری اهداف ، تجزیه و تحلیل فعالیت ها و بهبود مستمر( PDCA)
شفاف شدن فرآیندهای داخلی سازمان و استفاده بهینه از موقعیت ها
تعیین مسئولیت ها و اختیارات
بالا رفتن کارایی و اثربخشی سازمان و در نتیجه افزایش بهره وری سازمان
اطمینان و افزایش رضایت مشتریان از خرید کالا یا خدمات
ارتقاء جایگاه و شهرت سازمان نسبت به رقبا
سازگاری با ساختار سازمان در تمامی زمینه های کاری

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001

علیرغم رشد تکنولوژی که موجب افزایش سرعت امور و تسهیل در تولید شده است ، افزایش شرایط نامطلوب کاری و حوادث ناشی از کار که نهایتا موجب کهولت زود هنگام و نارضایتی کارکنان از محل کار خود می شود ، خسارت های مالی پنهانی را به سازمان تحمیل میکند که در برخی مواقع برابر با هزینه تولید و یا بیشتر از آن خواهد شد.استاندارد مدیریتی Occupational health & safety management system (OHSAS 18001 ) نیازمندی های سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای را بیان می دارد.پیاده سازی این استاندارد ، سازمان را قادر می سازد تا ریسک های ایمنی و شغلی مرتبط با منابع انسانی و اموال خود را تحت کنترل در آورد و کارایی سازمان را بهبود بخشد.
علاوه بر الزامات بین المللی مرتبط با ایمنی و بهداشت کارکنان ، یک سری الزامات قانونی مصوب توسط < وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی> و همچنین < وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی > نیز در سطح داخل کشور وجود دارد که سازمان های تولیدی موظف به برآورده ساختن این الزامات می باشد.از جمله آن می توان به مواد 85 ، 91 ، 92 ، 93 قانون کار اشاره نمودکه حاوی مسئولیت های مرتبط با تامین حفاظت فنی محیط کار و جلوگیری از بیماری های شغلی و تامین بهداشت کار و کارگر می باشد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت هرم علم ، فن و اندیشه می باشد .